יום שני, 29 בדצמבר 2008

טיפול במים להקלה בכאבים - שלבי הטיפול

כאשר מגיע מטופל לבריכה הטיפולית, הוא עובר מספר שלבים: שלב א' - אבחון במים ובניית תכנית עבודה. שלב ב' כולל הפחתת כאב והורדת המינון בשימוש במשככי כאבים ובשלב ג' יהיו תוצאות ברורות של הטיפול.

שלבי הטיפול כוללים:

שלב א' - אבחון במים ובניית תכנית עבודה.

שלב ב' - הפחתת כאב והורדת המינון בשימוש במשככי כאבים, על-ידי טכניקות הרפיה כמו: ג'יהארה, וואטצ'ו, הארכת שרירים מקוצרים באזור הפגיעה, ותנועתיות פריפרית. בנוסף, ייעשה ניסיון מקדם ככל האפשר ליצור מרווח מפרקי באזור הכאב, על מנת לאפשר תנועה חופשית יותר, ובעקבותיה בנייה מחודשת של יציבה נורמלית ושיווי משקל בהתאם.

שלב ג' - בשלב זה יהיו תוצאות ברורות של הפחתה בכאב, ואפשרות לחיזוק שרירים, הגמשת מפרקים, והקניית סיבולת לב-ריאה באמצעות מיומנות שחייה בריאותית, ללא לחץ על חלקי עמוד השדרה.

תאור מקרה קלאסי -
כאבים בגב תחתון, עם הקרנת כאב לרגל שמאל:א' הגיעה עם אבחנה הפתולוגית של היצרות בתעלה של עמוד השדרה, מה שגרם לכאבים עזים בגב התחתון, וקשיים בהליכה. הוסבר לה שבמקביל לטיפול הראשון יערך אבחון שבסיומו תקבע תוכנית טיפולית. ואכן, היא הושכבה על אביזרי ציפה, וצווארון מציף הולבש לצווארה למניעת עומס על עמוד השדרה באזור. המים הועלו לטמפרטורה של 32.5 מעלות, והמטפלת החלה מרפה את שריריה מהפריפריה לאזור הנגוע.

א' זכתה להרפייה בשיטת ווטצ'ו וג'יהארה, המשמנות את המפרקים המקובעים מסביב לאזור הפגוע, והרגישה הקלה ברמת המתח השרירי. לקראת סיום הטיפול, שארך 30 דקות, היא הושכבה על הבטן בתוך המים, על מנת לבדוק אם תלמד לשחות שחייה שיקומית-בריאותית על הבטן או על הגב. בנוסף, נחשפה המטופלת לתרגילי נשימה, שמטרתם היתה לבדוק את נפח הריאות שלה. בסיום הוחלט להמליץ על סדרה של טיפולים פרטניים, בתדירות של פעמיים בשבוע.

במקרה של א', ירדה רמת הכאב כבר בטיפול הראשון, לפי דיווחיה. כתוצאה מהשיפור, ניתן היה להתחיל בסדרה של תרגילים לחזוק שרירי הבטן, כמו גם שיפור טווחי תנועה של אגן הירכיים, על-ידי מתיחות ויצירת מרווח מפרקי. בהמשך היא החלה לשחות ולשמור על סבולת לב-ריאה, ללא נזקים ידועים בגב התחתון. א' יודעת שאם היא תפסיק את הרצף, היא תהיה חשופה לטראומה חוזרת וחמורה יותר.

15 תגובות:

  1. כמי שסחבה רגל, כתוצאה מכאב בגב תחתון, מודה שההידרותרפיה הוא כפלא בעיני.

    השבמחק
  2. המים החמים מרגיעים כל כאב.גם כרית כוסמת על המקום הפגוע, או אמבטיה חמה, יכולים לעזור.
    כהידרוטרפיסטית, ברצוני להדגיש חלק אחר בטיפול:
    להידרותרפיה יש כלים לתחזוקה.
    הפחד מהישנות הכאב, יוביל את כל הקרבנות להבנה, ששריר חזק, ימנע טראומה נוספת.
    באתר של גלגל הצלה, מצאתי חוץ ממאמרים בנושא, גם סט של תרגילים לחיזוק שרירי בטן וגב תחתון.
    אני מקפידה לבצע אותם, לפי מיטב הבנתי, בבריכה הציבורית, ומאמינה, שיצאתי מזה.

    השבמחק
  3. קראתי את התגובות בד בבד עם המאמר.
    סובל שנים רבות ממתח וכאב בגב התחתון.
    לא מבין, עדיין, כיצד המים מבריאים את הגב.
    אם תוכלו להסביר לי, אודה, ואאמין.

    השבמחק
  4. חיי השתנו, יש לי פריצת דיסק, מרגע שקיבלתי עצה לשחות אני חי איתה בשלום. מי שרוצה הכוונה, מוזמן לשאול אותי כאן.

    השבמחק
  5. האם אפשר להשתמש במים החמים, ולווא דוקא בבריכה בתור אמצעי להפחתת כאב?
    מה קורה כשעושים אמבטיה או מקלחת חמה או הולכים למעיין חם?
    האם זה פועל אותו דבר?

    השבמחק
  6. רציתי לענות לכותב האנונימי ששואל האם מים חמים, ולווא דווקא בריכה, עושים אותה עבודה כמו טיפול הידרותרפי.
    התשובה היא שאין להשוות, אך אם זו ברירת מחדל, יש להעדיף אותה על טיפול אחר.
    ההידרותרפיה משתמשת בשחרור המפרקי והשרירי שהמים יוצרים, עלמנת להשיג הישגים פיזיולוגיים כמו: מרווח מפרקי במקום הפגוע, הארכה שרירית, שיקום גמישות, שמירה על יכולות קיימות.
    לא נראה לי שהאמבטיה עושה זאתץ...........

    השבמחק
  7. מה הטמפרטורה הרצויה לטיפול הידרותרפי?
    הייתי בכמה מקומות, ובכל אחד מהם היתה טמפרטורה אחרת.

    השבמחק
  8. יש לי כאבי גב קבועים,
    לפעמים יותר ולפעמים פחות.
    אני מבין, שהטיפול הרפואי לאורך זמן מזיק בגלל צריכת תרופות מוגזמת, אבל, האם יש תחזוקה מתוכננת, שאוכל לעשות במים, ןלהבטיח חיים שקטים?

    השבמחק
  9. רציתי להגיב על הערה, שרשמה כאן השבוע.
    בתור ספורטא, שרוכב קבוע ורציני על אופני שטח, וסובל למרות הפעילות או בגללה מכאבח גב, אני מצאתי פתרון:
    לפי הצורך, טיפול הידרותרפי להפגת הכאב, כשרק מתחיל, ופעמיים בשבוע שחייה קלה, לשחרור ואיזון המתח השרירי.

    השבמחק
  10. יש לי טררשת נפוצה ואני צעירה באופן יחסי(39) האם מישהו יודע אם מאמץ אירובי של שחיה יכול לגרום נזק

    השבמחק
  11. תגובה לאנונימי: מנסיוני אני יכול להגיד שהמים עוזרים לי לשחרר את השרירים ואת המיפרקים ,מס'שעות אחרי טיפול הידרוטרפי אני מרגיש כמו בן אדם בריא

    השבמחק
  12. לפני כשנה אובחנתי כחולת ניוון שרירים.שמעתי המלצות רבות על היתרונות שיש במים לחולים במחלה שלי ,אינני יודעת לשחות ואני רוצה לשאול את גבי , בעלת הבלוג האם לימדה שחיה אנשים מבוגרים בכלל וחולים בטרשת נפוצה בפרט?

    השבמחק
  13. למדתילשחות בגיל מבוגר והמחלה לא מנעה ממני את הקניית התהליך צריך רק הרבה סבלנות והתמדה

    השבמחק
  14. השאלה שלי מופנת לחולי ניוון שרירים:אחת הבעיות הכי קשות שלי היא שמירה על שיווי משקל ויציבה ,אם לא רוצים לשחות ולהכניס את הראש למים ,האם הליכה יכולה לשפר שיווי משקל?

    השבמחק
  15. מסכים מאוד שהליך ההידרותרפיה עוזר להפחתת הכאב, אני הופנתי לטיפול ע"י אגף שיקום משרד הביטחון לאחר פציעה במהלך שירותי הצבאי. מאז הטיפול אני מצליח לתפקד בחיי היום יום בצורה הרבה יותר טובה.

    השבמחק