יום שני, 29 בדצמבר 2008

טיפול במים להקלה בכאבים

כמעט כולנו שמענו את הסיפור הידוע על חבר, עמית לעבודה או בן משפחה ש"נתפס לו הגב", והוא שוכב ללא תנועה כבר כמה שבועות. הוא יכול להיות חייל, אב צעיר או גמלאי. ההשבתה אינה מבדילה בין קשיש לצעיר, בין שמנים לרזים, וגם אינה פוסחת על אלו הפעילים בספורט. המצב שנותר כתוצאה מהכאב קשה: משככי הכאבים אינם משפיעים, הסובל אינו הולך לעבודה ואינו מתפקד במשפחה.

אם היינו כחיות, הולכים על ארבע, בעיות השדרה שלנו היו מינמליות. אולם, בהיותינו הולכים על שתיים, קורס לא פעם עמוד השדרה מעומס יתר. בעיות הגב, העוברות בתורשה מאב לבנו, יכולות להיות פתירות אם נטפל בהן כהלכה.

הגוף במים

למים יש תכונות פלאיות שתורת ההידרותרפיה מנצלת לתועלתה. הגוף מאבד 2/3 ממשקלו עם הכניסה למים; כך קל יותר להשכיבו במנח הוריזונטלי, ולטפל בכאב ללא לחץ על עמוד השדרה, ויתר המפרקים שמסביבו. הלחץ ההידרוסטטי, שמצוי בכל מקווה מים ללא תנועה, משפיע על המטופל בשמירה על היציבות שלו במים; כלומר, המטופל אינו מאפשר לגוף ליפול או לאבד את שיווי המשקל. לחץ זה פועל על בית החזה, כך שהנשימה מתבצעת בהתנגדות מוגברת (בעיקר הנשיפה, אם היא בתוך המים). התוצאה היא חיזוק שרירים, הגדלת נפח ריאות, שיפור חימצון והארכת שרירי הנשימה. ברמה הפיזיולוגית אנו משפרים סבולת אירובית ואנ-אירובית.

הלחץ ההידרוסטטי עולה ככל שמעמיקים; זוהי אחת הדרכים להעלות את העומס על בית החזה. לפיכך, צלילה ותרגילים מתחת למים ישפרו את המערך הנשימתי, ואת היכולת להתנגד לגורמי מחלות למיניהן. ברמה התפקודית הלחץ ההידרוסטטי מסייע במניעת התהוות של בצקות, ובסילוק פסולת ונוזלים מצטברים. בנוסף, הגוף במים לא נשאב מטה; כך שגם מטופל שאיננו יודע לשחות, יכול לקבל טיפול הידרותרפי ללא חשש מצלילה או שקיעה של הראש במים.

המים החמים בהם מתבצע הטיפול מרפים את השרירים המכווצים מסביב למקום הכואב, ומביאים להקלה מיידית, שתלך ותתארך עם הזמן. הם מדכאים את מערכת העצבים הסימפטטית, שאחראית על קצב הלב, ופועלים במקביל ללחץ ההידרוסטטי, בהעלאה של לחץ הדם. הידרותרפיה נשענת על עקרונות הפיזיותרפיה המיושמים במים, כמו גם על תכונות המים הפיסיקליות. היא רואה את האדם כמכלול אנושי, ובו הבעיה שדורשת טיפול. מטרת העל של הטיפול היא לעצור הידרדרות, להפחית כאב, ולחנך הלכה למעשה לתחזוקה בריאה.

6 תגובות:

  1. מה עושה מישהו, שכואב לו הגב, אבל לא אוהב מים?

    השבמחק
  2. יש לי לחץ דם גבוה, שמטופל ומאוזן.
    האם המים חמים יכולים להזיק לי?
    אני זקוק להידרותרפיה,כי יש לי אבחון של הצרות בתעלת עמוד השידרה, מה שגורם לי לכאבים.
    אודה, אם תשיבי לי.

    השבמחק
  3. הגעתי להידרותרפיה, כתוצאה מכאבים בגב התחתון.
    רק מאוחר יותר, איבחנו פריצת דיסק, והמליצו על זריקות אפידורל, למרות, שאני, כבר הייתי בתהליך שיקום במים.
    ממליץ יותר מכל טיפול אחר.

    השבמחק
  4. אחרי סידרה של טיפולים הידרותרפיים, ממשיכה לשחות בבריכה אצלינו, ומשמרת את הגב. שחייה נכונה מתחזקת את השרירים, ולא זקוקה לשום טיפול כימי או אלטרנטיבי.

    השבמחק
  5. קראתי בעיון את המאמר, ואת החומר המשלים באתר שלך, לידיעתך אני משתמש בתרגילים שלך בבריכה השכונתית ומרגיש חיזוק של שרירי הגב ושיפור בכושר הגופני מקווה לטיפים נוספים.

    השבמחק
  6. ממליץ מאוד על טיפול הידרותרפי להפחתת כאב. קראתי בעיון את המאמר - מסביר מאוד יפה את אפשריות הריפוי של הידרותרפיה. תודה - אורי הידרותרפיה בצפון

    השבמחק